Historiaa

 

Kemin Autoalantyöntekijät ry os.082 Historiaa

 

30.08.1949 Olemme päättäneet perustaa Kemin Autoalantyöntekijät nimisen yhdistyksen

 

                                           Sopimuskirja

 

                      Viljo Seppälä                     puh.joht

                      Veijo Broas                        sihteeri

                       Leo Miinala

 

 

                      Hallitus

 

Varsinaiset:  Viljo Aabram Seppälä                             02.02.1912

                      Veijo Vilho Kalervo Broas                      11.03.1926

                      Aarre Armas Järvinen                              22.05.1922

                      Arvo Edvart Karjalainen                         03.09.1916

                      Leo Edvart Miinala                                 04.12.1903

 

Varalla:         Kaarlo Aadolf Kauppila                          28.04.1925

                     Eino Olavi Ahonen                                  01.12.1912

 

Yhdistys hyväksytty 09.02.1950

Muutos ilmoitus 11.05.1955

 

                      Arvo Edvart Karjalainen puh.joht

                      Benjamin Pöppönen sihteeri                                         30.09.1923

 

Muutosilmoitus 24.04.1958

 

                      Esko Olavi Juhonp. Blomster  puh.joht.                       12.06.1928

                      Erkki Lauri Haapamäki  sihteeri                                   29.12.1934

 

Muutosilmoitus 31.10.1961

 

                      Onni Albin Turunen puh.joht.                                       28.10.1900

                      Taisto Einari Papunen sihteeri                                      22.12.1933

 

 

Muutosilmoitus 06.06.1972

 

                      Eino Kemppainen              puh.joht.                             18.12.1928

                      Eino Valfrid Nyroos          siht

 

 

 

 

 

 

 

 

Muutosilmoitus 03.07.1981

 

                      Johan Fali                           puh.joht.

                      Lennart Kiviniemi              sihteeri

                      Mauri Juhani Pudas            rahastonhoitaja

 

Muutosilmoitus 26.03.1984

 

                      Lennart Kiviniemi             puh,joht.

                      Taisto Malinen                   sihteeri

                      Mauri Pudas                       taloudenhoitaja

 

Sääntömuutos 08.01.1988 toimihenkilöt samat kuin edellä

 

 

Muutosilmoitus 18.11.1990

 

                      Timo Haapakoski               puh.joht.

                      Taisto Malinen                   sihteeri

                      Mauri Pudas                       taloudenhoitaja

 

Sääntömuutos 31.10.1995 toimihenkilöt samat kuin edellä

 

Muutosilmoitus 28.03.1996

                      Timo Haapakoski               puh.joht.

                       Vilho Karvo                       sihteeri

                       Mauri Pudas                       taloudenhoitaja

 

Sääntömuutos 07.05.1999 toimihenkilöt samat kuin edellä

 

 

Muutosilmoitus 09.03.2005

 

                      Vilho Karvo                       puh.joht

                      Jukka Schroderus               sihteeri

                       Mauri Pudas                       taloudenhoitaja

 

 

Johdanto

 

1949, osaston perustivat   Viljo Seppälä, Veijo Broas ja Leo Miinala.

 

Meiltä puuttuvat 1950- 1976 pöytäkirjat, joten alkuajat ovat muistelujen takana.

Suomen Kuljetustyöntekijäin Liitto piti perustavan kokouksen syksyllä 1912.

Yksinään heikoksi osoittautuneet ammattiliitot yhdistivät voimansa 1921 ja näin syntyi Suomen Saha-, Kuljetus- ja Sekatyöväenliitto.

Suomen Kuljetustyöntekijäin Liitto sulautui tähän uuteen liittoon.

Kolmiliitto hajoaa vuonna 1924 ja uusi liitto oli pakko perustaa. 1930- 1940 Lapuan liike sai niin valtavan voiman, että vasemmistojohtoiset ammattiliitot täytyi lakkauttaa. Näin myös SKL lakkautettiin.

Suomen Kuljetustyöntekijäin Liitto ( SKL ) piti perustavan kokouksen

8. -9. 9. 1935. Ajan myötä SKL kääntyi yhä enemmän vasemmalle.

1948- 1949 oli lakkojen aikaa. SKL:n oli yhä vaikeampi saada sosiaalidemokraatteja tuekseen.

Sosiaalidemokraatit perustivat kesällä 1948 SKL:n liittorajojen sisäpuolelle Suomen Autoalantyöntekijäin Liiton ( SAL)

SKL: lää  pidettiin hajottavana ja ristiriitoja lietsovana liittona Kemissä, tästä syystä kai tämä SAL sai jäsenet taas kiinnostumaan järjestötyöstä.

1970 Kokoontuivat kolmen liiton edustajat yhdistämään järjestöt.            Vaikka uutta Liittoa ei perustettu, muuttui eheytyneen liiton nimi                     

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitoksi.

Pohjolan Liikenteen työntekijät ovat olleet suuressa asemassa Kemissä järjestäytymisen aikaansaajina. Eino Kemppainen Pohjolan Liikenteeltä,          myöskin osastomme alkuaikojen puheenjohtaja houkutteli esim. Kemin Kiitokuljetuksen työntekijät 1969 mukaan, käyden puhumassa Lennart Kiviniemelle asiasta ja 1970, kun syntyi AKT, alkoi Kiitonkin väki järjestäytyä.

Näitä kahden talon työntekijöitä oli osaston  jäsenmäärästä n. 100 - 150 henkeä. Alkuaikoina osaston toimikunnassa oli Pohjolan Liikenteen työntekijät enemmistönä.

 

Tämä opus on myös tekijälleen ensimmäinen isompi kirja, aikaisemmat ovat olleet velkakirjoja ja nekin ovat olleet muiden tekemiä, minä vain olen sipaissut nimeni alle. Kieliopillisesti mukaan on kyllä mahtunut varmasti suunnaton määrä virheitä, entisten lisäksi. Pyydänkin heti aluksi anteeksi ja toivon virheistä huolimatta makoisia lukuhetkiä.

           

Olen pyrkinyt kirjaamaan tekstin pöytäkirjoista sanasta sanaan, mitään muuttamatta. Harmi vain, että emme ole löytäneet kaikkia pöytäkirjoja, varsinkin alkuaikojen keskustelupöytäkirjat olisivat olleet mielenkiintoisia, mutta vasta vuodesta 1977 löytyy ensimmäinen. Muutamia vanhempia AKT:läisiä haastattelemalla olen pyrkinyt saamaan kuvan myös viisi- ja kuusikymmentäluvulta. Tietokonekin oli teoksen alkuaikana outo kapine, mutta pari kertaa kaaduttuaan ja sen jälkeen viidentuuman nauloilla koneen pöytään kiinnitettyäni, alkoi homma toimia. Pudaksen Mauri on kerännyt myös tietoja arkistoistaan ja rakentanut muutaman sivun kirjaan. Myös tämän tulostamisen aikana on sattunut kömmähdyksiä tekstin asettelussa sivuille, mutta nyt kuukausien jälkeen työ on valmis ja kirjapainon ovet suljettu. Projekti oli sen verran suuri, etten kyllä ihan heti ala samanlaiseen. Varmaan moni nyt ajattelee, että miksette vienyt painoon. Sanon vain,  ”Mani, mani, mani !”

Ostettiinpa sitten sen verran paksut kannet, että olen joutunut pistämään omia teoksiani kirjan sivuille, kylläkin pyrkien asettelemaan ne jotenkin juttuun liittyväksi. Kuvista varmaan näkee ne omatekemiksi, mutta olen ne nimelläni merkinnyt, ettei vaan ketään muita alettaisi noista töherryksistä syyttelemään.

Kari Laitila