Historia
30.08.1949 Olemme päättäneet perustaa Kemin Autoalantyöntekijät nimisen yhdistyksen
Sopimuskirja
Viljo Seppälä puh.joht
Veijo Broas sihteeri
Leo Miinala
Hallitus
Varsinaiset: Viljo Aabram Seppälä 02.02.1912
Veijo Vilho Kalervo Broas 11.03.1926
Aarre Armas Järvinen 22.05.1922
Arvo Edvart Karjalainen 03.09.1916
Leo Edvart Miinala 04.12.1903
Varalla: Kaarlo Aadolf Kauppila 28.04.1925
Eino Olavi Ahonen 01.12.1912
Yhdistys hyväksytty 09.02.1950
Muutosilmoitus 11.05.1955
Arvo Edvart Karjalainen puh.joht
Benjamin Pöppönen sihteeri 30.09.1923
Muutosilmoitus 24.04.1958
Esko Olavi Juhonp. Blomster puh.joht. 12.06.1928
Erkki Lauri Haapamäki sihteeri 29.12.1934
Muutosilmoitus 31.10.1961
Onni Albin Turunen puh.joht. 28.10.1900
Taisto Einari Papunen sihteeri 22.12.1933
Muutosilmoitus 06.06.1972
Eino Kemppainen puh.joht. 18.12.1928
Eino Valfrid Nyroos siht
Muutosilmoitus 03.07.1981
Johan Fali puh.joht.
Lennart Kiviniemi sihteeri
Mauri Juhani Pudas rahastonhoitaja
Muutosilmoitus 26.03.1984
Lennart Kiviniemi puh,joht.
Taisto Malinen sihteeri
Mauri Pudas taloudenhoitaja
Sääntömuutos 08.01.1988 toimihenkilöt samat kuin edellä
Muutosilmoitus 18.11.1990
Timo Haapakoski puh.joht.
Taisto Malinen sihteeri
Mauri Pudas taloudenhoitaja
Sääntömuutos 31.10.1995 toimihenkilöt samat kuin edellä
Muutosilmoitus 28.03.1996
Timo Haapakoski puh.joht.
Vilho Karvo sihteeri
Mauri Pudas taloudenhoitaja
Sääntömuutos 07.05.1999 toimihenkilöt samat kuin edellä
Muutosilmoitus 09.03.2005
Vilho Karvo puh.joht
Jukka Schroderus sihteeri
Mauri Pudas taloudenhoitaja
Johdanto
1949, osaston perustivat Viljo Seppälä, Veijo Broas ja Leo Miinala.
Meiltä puuttuvat 1950- 1976 pöytäkirjat, joten alkuajat ovat muistelujen takana.
Suomen Kuljetustyöntekijäin Liitto piti perustavan kokouksen syksyllä 1912.
Yksinään heikoksi osoittautuneet ammattiliitot yhdistivät voimansa 1921 ja näin syntyi Suomen Saha-, Kuljetus- ja Sekatyöväenliitto.
Suomen Kuljetustyöntekijäin Liitto sulautui tähän uuteen liittoon.
Kolmiliitto hajoaa vuonna 1924 ja uusi liitto oli pakko perustaa. 1930- 1940 Lapuan liike sai niin valtavan voiman, että vasemmistojohtoiset ammattiliitot täytyi lakkauttaa. Näin myös SKL lakkautettiin.
Suomen Kuljetustyöntekijäin Liitto ( SKL ) piti perustavan kokouksen
8. -9. 9. 1935. Ajan myötä SKL kääntyi yhä enemmän vasemmalle.
1948- 1949 oli lakkojen aikaa. SKL:n oli yhä vaikeampi saada sosiaalidemokraatteja tuekseen.
Sosiaalidemokraatit perustivat kesällä 1948 SKL:n liittorajojen sisäpuolelle Suomen Autoalantyöntekijäin Liiton ( SAL)
SKL: lää pidettiin hajottavana ja ristiriitoja lietsovana liittona Kemissä, tästä syystä kai tämä SAL sai jäsenet taas kiinnostumaan järjestötyöstä.
1970 Kokoontuivat kolmen liiton edustajat yhdistämään järjestöt. Vaikka uutta Liittoa ei perustettu, muuttui eheytyneen liiton nimi
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitoksi.
Pohjolan Liikenteen työntekijät ovat olleet suuressa asemassa Kemissä järjestäytymisen aikaansaajina. Eino Kemppainen Pohjolan Liikenteeltä, myöskin osastomme alkuaikojen puheenjohtaja houkutteli esim. Kemin Kiitokuljetuksen työntekijät 1969 mukaan, käyden puhumassa Lennart Kiviniemelle asiasta ja 1970, kun syntyi AKT, alkoi Kiitonkin väki järjestäytyä.
Näitä kahden talon työntekijöitä oli osaston jäsenmäärästä n. 100 - 150 henkeä. Alkuaikoina osaston toimikunnassa oli Pohjolan Liikenteen työntekijät enemmistönä.
Tämä opus on myös tekijälleen ensimmäinen isompi kirja, aikaisemmat ovat olleet velkakirjoja ja nekin ovat olleet muiden tekemiä, minä vain olen sipaissut nimeni alle. Kieliopillisesti mukaan on kyllä mahtunut varmasti suunnaton määrä virheitä, entisten lisäksi. Pyydänkin heti aluksi anteeksi ja toivon virheistä huolimatta makoisia lukuhetkiä.
Olen pyrkinyt kirjaamaan tekstin pöytäkirjoista sanasta sanaan, mitään muuttamatta. Harmi vain, että emme ole löytäneet kaikkia pöytäkirjoja, varsinkin alkuaikojen keskustelupöytäkirjat olisivat olleet mielenkiintoisia, mutta vasta vuodesta 1977 löytyy ensimmäinen. Muutamia vanhempia AKT:läisiä haastattelemalla olen pyrkinyt saamaan kuvan myös viisi- ja kuusikymmentäluvulta. Tietokonekin oli teoksen alkuaikana outo kapine, mutta pari kertaa kaaduttuaan ja sen jälkeen viidentuuman nauloilla koneen pöytään kiinnitettyäni, alkoi homma toimia. Pudaksen Mauri on kerännyt myös tietoja arkistoistaan ja rakentanut muutaman sivun kirjaan. Myös tämän tulostamisen aikana on sattunut kömmähdyksiä tekstin asettelussa sivuille, mutta nyt kuukausien jälkeen työ on valmis ja kirjapainon ovet suljettu. Projekti oli sen verran suuri, etten kyllä ihan heti ala samanlaiseen. Varmaan moni nyt ajattelee, että miksette vienyt painoon. Sanon vain, ”Mani, mani, mani !”
Ostettiinpa sitten sen verran paksut kannet, että olen joutunut pistämään omia teoksiani kirjan sivuille, kylläkin pyrkien asettelemaan ne jotenkin juttuun liittyväksi. Kuvista varmaan näkee ne omatekemiksi, mutta olen ne nimelläni merkinnyt, ettei vaan ketään muita alettaisi noista töherryksistä syyttelemään.
Kari Laitila